I 2023 blev næsten 190.000 danskere udsat for digital svindel mod knap 150.000 i 2022.
Flere former for it-kriminalitet er i vækst, bl.a. snyd ved onlinehandel og bedrageri, hvor offeret overfører penge til en svindler, vedkommende får kontakt til på sociale medier, mail eller datingsider.
Det viser en ny undersøgelse fra Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns Universitet og Det Kriminalpræventive Råd.
I 2023 blev 189.000 danskere udsat for digital svindel, mens det i 2022 var 147.000 danskere, og den nye offerundersøgelse peger på, at flere former for it-kriminalitet er i vækst.
"Det er et alvorligt samfundsproblem, at flere og flere danskere udsættes for it-kriminalitet. Den digitale udvikling og dens mange muligheder er vigtige for vores samfund, men den øger samtidig risikoen for it-kriminalitet. Som samfund er vi nødt til at gøre langt mere for at beskytte danskerne mod online svindel," siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd.
Onlinehandel og kontaktbedrageri
Flest danskere udsættes for snyd ved onlinehandel. I 2023 blev 85.000 danskere udsat for digital svindel ved handel på falske webshops eller ved handel mellem private på fx Facebook Marketplace, DBA og GulogGratis.
Men også kontaktbedrageri, hvor folk overfører penge til svindlere, som de får kontakt med på mail, sociale medier eller datingsider, er en voksende udfordring. I 2023 blev 27.000 danskere udsat for kontaktbedrageri, og i nogle tilfælde mister ofrene flere hundrede tusinde kroner.
"Alle, uanset køn og alder, kan blive ramt af it-kriminalitet. Mange overvurderer egne evner til at spotte svindlen, og de kriminelle bliver dygtigere og dygtigere. Vi forventer, at den digitale svindel vokser yderligere i takt med, at kunstig intelligens bliver mere udbredt. Der er behov for en styrket samfundsindsats som bolværk mod fremtidens kriminalitet," påpeger Erik Christensen.
Det Kriminalpræventive Råd anbefaler, at borgerne udviser forsigtighed og sætter tempoet ned, når de er online:
"Vi anbefaler, at man stopper op, tager sig god tid og mærker efter, før man betaler, svarer, reagerer eller klikker online. Det er vigtigt, at man undgår forhastede beslutninger, når man kommunikerer eller vil gøre et godt og sikkert køb online. Vær opmærksom på faresignalerne, fx hvis kommunikationen ændrer sig pludseligt, og du føler dig presset til at handle hurtigt. Og pas på med at lade dig friste af alt for gode tilbud, da et køb i en fupbutik kan blive en dyr fornøjelse," siger Anne Sønderup Søes, der er specialkonsulent i Det Kriminalpræventive Råd, og fortsætter:
-Når man køber brugt på nettet, bør man tjekke, om brugeren er MitID-valideret eller betale med MobilePay, så det er muligt at spore de kriminelle, siger Anne Sønderup Søes og tilføjer: Har man været udsat for online svindel, er det vigtigt, at man anmelder det og deler det med familie og venner, da det kan forhindre, at det sker for andre.
Fakta om IT-kriminalitet
I 2023 blev 189.000 danskere udsat for digital svindel mod 147.000 i 2022.
Snyd ved online handel er den form for it-kriminalitet, flest danskere udsættes for. I 2023 blev 85.000 danskere snydt ved handel på falske webshops eller ved handel mellem privatpersoner, mens tallet var 64.000 i 2022. Typisk modtager man ikke varen, eller man modtager en kopivare.
76.000 danskere blev i 2023 udsat for misbrug af betalingskortoplysninger mod 57.000 i 2022. Det er dermed den it-kriminalitetsform, næstflest danskere udsættes for.
27.000 danskere er blevet udsat for kontaktbedrageri i 2023 mod 13.000 i 2022. Her overfører offeret penge til en svindler, som man har fået kontakt med via mail, sociale medier eller datingssider.
Offerundersøgelsen 2022 viser, at ofre for kontaktbedrageri er dem, som lider størst økonomisk tab. De mister i gennemsnit 9.100 kr. Til sammenligning mister ofre for snyd ved nethandel i gennemsnit 2.200 kr., mens ofre for misbrug af betalingskortoplysninger i gennemsnit mister 4.500 kr.
Kilde: Offerundersøgelsen 2022 & 2023
Gode råd til at undgå online svindel
Det Kriminalpræventive Råd opfordrer til, at man stopper op og tager sig god tid, inden man klikker, betaler eller deler personlige oplysninger.
Det er vigtigt, at du undgår forhastede beslutninger og stoler på din mavefornemmelse, fx hvis kommunikationen virker anderledes end normalt, eller hvis et tilbud måske er for godt til at være sandt.
Mange føler, at det er skamfuldt at blive snydt, men alle kan blive svindlet online. Derfor anbefaler vi, at man taler om svindlen med ens venner eller familie, så færre bliver svindlet.
Få hjælp og vejledning til at undgå digital svindel på Cyberhotlinen hos Sikker Digital.
Undgå svindel, hvis du kontaktes af en person, der beder om penge
Vær skeptisk, hvis nogle beder dig om penge eller personlige oplysninger: Vær opmærksom på tegn på bedrageri; fx forespørgsler om hurtige overførsler, spørgsmål om personlige oplysninger, usædvanlige historier eller hvis kommunikationen virker anderledes end normalt.
Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med: Kontakt personen, virksomheden eller organisationen, du tror, du er i kontakt med, ad andre kanaler – fx via hovednummeret. Hvis det er en person, du kender, så kontakt vedkommende på nummeret, der er kodet ind på din telefon eller via de sociale medier.
Del aldrig personoplysninger som fx MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner. Beskyt dine adgangskoder fx ved at bruge komplekse adgangskoder og skifte koder regelmæssigt.
Undgå svindel, hvis du handler med en privatperson
Undersøg troværdigheden på den, du handler med: Tjek om personen er valideret med MitID / NemID på handelsplatforme som fx DBA eller betal med MobilePay, der også kræver MitID-registrering.
Insistér på at mødes fysisk, hvis det er muligt, for at bekræfte, at personen og varen eksisterer.
Acceptér kun betaling fra køber selv, før du som sælger udleverer varen.
Undgå falske webshops
Tjek webshoppens troværdighed: Tjek om webshoppen tilbyder sikker betaling – kig fx efter, om webadressen starter med https:// eller er markeret med hængelås-symbol. Det indikerer, at siden beskytter dine betalingskortoplysninger. Tjek også en hjemmesides troværdighed på tjekpånettet.dk
Undersøg onlineanmeldelser og bedømmelser: Undersøg om webshoppen har positive kundeanmeldelser på fx Trustpilot. Vær især opmærksom, hvis en ny butik har få eller ingen anmeldelser, da det kan være et advarselstegn.
Undersøg kontaktoplysningerne: En ægte virksomhed har typisk lettilgængelige kontaktoplysninger på deres hjemmeside, herunder en fysisk adresse, telefonnummer, e-mailadresse og sociale medieprofiler med aktivitet. Hvis oplysningerne mangler eller virker upålidelige, når du søger på fx krak.dk eller 118.dk, kan det være et tegn på en falsk webshop.