Alt for mange offentlige ledere har alt for længe vandret rundt i deres tryghedsrum og skiftet job så det passede rigtigt med CV’et. Men ledere får også en højere løn for at påtage sig det ansvar, der følger med lederjobbet. Nu skifter fokus fra det første til det næste, og det er påtrængende.
Mere af Nick Allentoft
Med strukturreformen for godt ti år siden startede også en uddannelsesbølge, som har rullet ledere i tusindtal gennem master- og diplomlederuddannelser. Politikere og faglige organisationer satte dengang 300 millioner af til at løfte kompetenceniveauet hos offentlige ledere, for med nye større kommuner, nye regioner og generelt en helt ny indretning af den offentlige sektor måtte man sikre dygtige ledere.
LÆS OGSÅ: Her er historien bag velfærdsstatens eksistenskrise
Nu afslører Kora-rapporten Resultatbaseret styring på grundskole-, beskæftigelses- og socialområdet, at det teoretiske fundament, som disse mange ledere er uddannet på, snarere er kviksand end fast grund. Det er nærmest katastrofalt.
Man leder altså de største velfærdsområder - og sandsynligvis resten af den offentlige sektor - efter en metode, som kobler op mod halvdelen af borgerne af. Det har DenOffentlige før omtalt som middelklassens velfærdssamfund.
Resultatbaseret styring - RBS - har i årevis været en fremragende undskyldning for at styre mere end at lede, og mere eller mindre legalt afvise tunge borgere, svære sager og komplicerede opgaver, for ressourcerne var der jo ikke.
På den måde blev RBS en sovepude for offentlige ledere. Alt fra konsulenthuse til uddannelser gjorde det hele nemmere ved at opfinde begreber som ledelsesrum, spændingsfelter og frontliniemedarbejdere.
LÆS OGSÅ: 30 års krise i det offentlige bureaukrati
Det kan undre at samtlige danske medier ikke har kastet sig over historien, som meget rimeligt kan fremstilles som en kæmpe skandale. Tænk på, at den offentlige sektor forbruger over halvdelen af landets samlede værdiproduktion men hele styringsgrundlaget for det er helt skævt.
Men medierne skal nok vågne op, for rapportens konklusioner bliver et vendepunkt for debatten. De kommende måneder vil debatten rase afsted hos faglige organisationer, politikere og centraladministrationen, særligt Finansministeriet, som alle nu har et kæmpe ansvar for at få gjort op med et mislykket styringsredskab.
LÆS OGSÅ: Vi ydmyger borgerne
Derfor må samtlige offentlige ledere vågne op, hvis de vil undgå et chok senere. Hver eneste offentlige leder må gøre sine overvejelser over, hvordan lederjobbet skal passes fremover.
For den kurs ledere har styret efter indtil nu, har lige fået en konkursbegæring.
Lederen her er udgivet første gang 18. april 2016