Bliv redaktør for dit eget indhold
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
De tre politikredse, vi undersøgte, anvendte på papiret forskellige former for mål- og resultatstyring. To af kredsene havde fastholdt måltal, som i høj grad mindede om de tidligere, herunder krav til antallet af sigtelser for færdselsforseelser og antallet af måletimer med hastighedskontrol. Den tredje kreds havde derimod afskaffet de tidligere måltal helt og havde i stedet sat et mål for, hvor meget antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken skulle nedbringes.
Ny motivation De færdselsbetjente, som vi har interviewet, var alle positivt stemt over for implementeringen af en ny form for målstyring. Det skyldes, at de indsatser, som ifølge betjentene har den største effekt på færdselssikkerheden, ikke nødvendigvis kan aflæses i antallet af sigtelser. Det er eksempelvis forebyggende indsatser, såsom at politiet er synlige i trafikbilledet. De fortæller, at de tidligere måltal har virket stærkt demotiverende, da meningen med måltallene har været fjern, og styringen er blevet opfattet som en unødig kontrol af deres arbejdsindsats.Medarbejderne fra den politikreds, som ikke havde måltal i 2016, forklarer, at afskaffelsen har øget muligheden for at prioritere faglige vurderinger og interesser, hvilket har skabt en langt højere grad af motivation i arbejdet.
Måltallenes negative konsekvenser Vores speciale viser, at et entydigt fokus på antallet af sigtelser har flere negative konsekvenser for politiets færdselsindsats. De færdselsbetjente, vi interviewede, fortæller, at måltallene har medført, at de er gået på kompromis med faglige hensyn. Det skyldes, at de har følt sig nødsaget til at prioritere de sigtelser, som talte med i systemet, på bekostning af andre sigtelser, som ifølge betjentene er vigtigere for færdselssikkerheden. Betjentene giver eksempler på, at de har “skummet fløden” ved at vælge de tidskrævende sager fra og de lette til. Dette har været efter ordre fra ledelsen, eksempelvis er færdselsbetjentene sidst på året blevet beordret ud på gadehjørnerne i lygtetændingstiden for at opnå måltallene.RUC på DenOffentlige
RUC udgiver relevante artikler fra forskere og kandidatstuderende på DenOffentlige. Der er oprettet en intern redaktionsproces på RUC for at sikre kvaliteten.
Samarbejdet mellem RUC og DenOffentlige har til formål, at bringe forskernes viden, fremtidens fagfolk tættere på arbejdsmarkedet, og offentligt ansatte tættere på ny viden.
Specialets empiriske grundlag består af interviews, relevante dokumenter samt kvantitative data vedrørende timeforbrug og sigtelser på færdselsområdet. Der er i alt foretaget 11 interviews, herunder særligt interviews med ledere og operative medarbejdere fra færdselsafdelingerne i de tre politikredse.
Fakta: mål- og resultatstyring i politiet Mål- og resultatstyring har fyldt meget i politiet siden indførelsen af resultatkontrakterne i 2007 (hedder nu mål- og resultatplaner). Der bliver både indgået en aftale mellem Justitsministeriet og Rigspolitiet samt mellem Rigspolitiet og politikredsene. I disse aftaler er der fastsat en række mål og resultatkrav til politiets indsatser, og opfyldelsen af målene har betydning for, om der udbetales resultatløn til rigspolitichefen og politidirektørerne. Fra 2007 til 2016 har der været måltal for færdselsområdet i mål- og resultatplanerne. Politiets fagforening, Politiforbundet, samt flere politiske partier har i flere år kritiseret måltallene for politiets færdselsindsatser og anklaget tallene for at være rigide og meningsløse. Desuden har kravet til, hvor mange bøder politiet skulle skrive for færdselsforseelser, været medvirkende til at stemple færdselspolitiet som en pengemaskine i den offentlige debat. I 2016 afskaffede forhenværende justitsminister Søren Pind derfor måltallene for politiets færdselsindsatser. Det betød, at politikredsene ikke længere var underlagt krav om, hvor mange sigtelser de skulle rejse for færdselsforseelser, og hvor mange timer de skulle anvende på hastighedskontrol. (Se evt.: http://denoffentlige.dk/pind-starter-opgoer-med-forhadte-styringsmaal-dr...).