De fleste har nok prøvet det: Man sidder i lufthavnen, og tavlen med flyafgange viser forsinkelser over hele linje.
Det kan måske virke overraskende, at mange store lufthavne kun har én eller to aktive landingsbaner ad gangen – især når man ved, at flere af dem har tre, fire eller endda flere på tegningerne eller i terrænet. Men der er flere grunde til, at det i praksis ofte begrænses: det gælder både sikkerhed, vejrforhold og logistik.
Men mens mange europæiske storlufthavne kæmper med kapacitetslofter og lange ventetider, sætter Istanbul International Airport nu turbo på sin ekspansion.
Den 17. april åbnede lufthavnen sin tredje landingsbane – og det er ikke bare en tilfældig asfaltstribe. Det betyder nemlig, at Istanbul officielt er den første lufthavn i Europa, der opererer tre landingsbaner samtidigt.
Det skriver Hangar.
Ja, flere europæiske lufthavne har tre, ja endda fire baner på kortet, men ifølge ledelsen i den tyrkiske mega-lufthavn er der ingen, der har haft gang i tre baner på samme tid. Det er altså ikke bare en ny bane, men et teknisk og logistisk løft, der gør det muligt at lande og lette fly sideløbende – uden stop, uden kø, uden stress. Eller, i hvert fald lidt mindre af det.
Det er endnu et skridt i den ambitiøse plan, som Tyrkiet har rullet ud med Istanbul som sit globale trafikknudepunkt. Lufthavnen, der åbnede i 2018, og er hjemsted for det populære Turkish Airlines er allerede kendt for sin enorme størrelse og imponerende kapacitet.
Med den nye bane bliver det hele endnu mere effektivt – både for rejsende og flyselskaber.
Og der er god grund til at holde øje med, hvad der foregår i den tyrkiske lufthavn. Den fungerer som en vigtig hub mellem Europa, Asien og Mellemøsten og tiltrækker stigende interesse fra både passagerer og logistikvirksomheder, der gerne vil undgå overfyldte vestlige lufthavne med begrænset manøvrerum.
Den tredje bane betyder i praksis hurtigere turnaround-tider, færre forsinkelser og mere fleksibilitet i driften. Samtidig er det et klart signal om, at Istanbul vil være en aktør i superligaen, når det gælder luftfart – ikke bare regionalt, men globalt.
Så mens Heathrow og Charles de Gaulle stadig diskuterer udvidelsesplaner over kaffe og konsekvensanalyser, har Istanbul allerede lettet. Bogstaveligt talt.