Nu skal det være slut med at fremstille virkeligheden med filtre og photoshop - ellers skal du i hvert fald gøre opmærksom på, at du ikke viser det sande billede.
Sådan lyder det i et lovforslag fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Han foreslår, at der skal indføres en obligatorisk mærkningsordning, som skal gøre det tydeligt, om et reklamebillede er blevet retoucheret eller på anden hvis manipuleret.
"Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en sådan ordning må formodes at bidrage til at reducere det pres i forbindelse med urealistiske kropsidealer, som ikke mindst børn og unge udsættes for," hedder det blandt andet i lovudkastet.
Mærkningen skal gælde reklamer på alle medier og platforme. Også influencere, der reklamerer for tøj, sko eller andre produkter.
Børns Vilkår: Et skridt i den rigtige retning
Hos organisationen Børns Vilkår hilser man lovforslaget velkommen og påpeger, at det er særligt vigtigt, at influencere er indlemmet i forslaget.
"Influencere er rollemodeller, og derfor er vigtigt, at der kommer et lovforslag, hvor det bliver tydeligere, hvad der er redigeret, og hvad er den ægte virkelighed. Det er klart, at dette lovforslag ikke løser alle problemer, når det handler om kropspres, men det er et skridt i den rigtige retning," siger Camilla Mehlsen, der er digital medieekspert hos Børns Vilkår til DR.
For nylig viste en undersøgelse fra Børns Vilkår, at forskønnede reklamebilleder påvirker børn og unges egen adfærd på sociale medier. 38 procent af pigerne i 9. klasse redigerer således billeder af sig selv, før de poster dem.
Perfekthedskulturen på sociale medier presser børn og unge. Det er et ekstra pres at skulle se lige så godt ud som alle andre på sociale medier. Det kan påvirke deres trivsel, deres selvværd og deres kropstilfredshed," lyder det fra Camilla Mehlsen.
Hvis lovudkastet bliver til virkelig, vil Danmark følge i hælene på andre lande, skriver Ritzau.
Blandt andre vores naboland Norge, som 1. juli gjorde det lovpligtigt at skrive "retoucheret person", hvis billeder i reklamer og annoncer er forskønnet.
Overtrædelse af loven skal kunne straffes med bøde. I særligt grove tilfælde lægger Erhvervsministeriet op til fængselsstraf.