Børnehaver, sygehuse og andre offentlige arbejdspladser over hele landet skaber kvalitet og effektivitet, når de indfører nye services, produkter og måder at arbejde på.
Det viser Center for Offentlig Innovations nye Innovationsbarometer, der er verdens første og eneste statistik om offentlig innovation. Centret har sammen med Danmarks Statistik påvist, at 80 procent af de offentlige arbejdspladser er innovative. De har indført mindst en innovation i 2015-16.
Ny analyse fra innovationsbarometeret: Brug medarbejdernes ideer
Læs mere fra COI
Center for Offentlig Innovation deler viden og erfaringer på DenOffentlige.
Vil du også præge den offentlige debat, så bliv redaktør for eget indhold så kontakt os.
”Den offentlige sektor får mange skældud for at stå helt i stampe og aldrig tænke nyt. Men den myte dræber de nye tal. Det forholder sig ofte omvendt”, siger Ole Bech Lykkebo, analysechef, Center for Offentlig Innovation.
Kommunaldirektør: Medarbejder, ledere og politikere skal finde nye veje
At 80 procent af de offentlige arbejdspladser er innovative overrasker ikke Niels Højberg, stadsdirektør i Aarhus Kommune. I de seneste år har kommunen arbejdet målrettet med at gå nye veje og forny måderne kommunen arbejder på og forstår sig selv på:
”Det overrasker mig ikke, at så mange offentlige arbejdspladser er innovative. Samtidig er det ikke noget, man kommer sovende til. Det kræver ledelsesmæssigt mod, politisk ejerskab og mod til at beskytte medarbejdere, der går nye veje. Og selvfølgelig godt samspil mellem de tre parter. Det er på ingen måde en nem opgave at arbejde med innovation. Til gengæld har vi fået skabt en organisation, der kan tage imod forandringer. Og presset for at finde nye veje bliver ikke mindre de kommende år,” siger Niels Højberg.
Ny analyse fra innovationsbarometeret: Organiser smartere
Innovation skaber kvalitet og effektivitet
Innovationsbarometeret viser også, at når nye løsninger tages i brug, så giver det ofte højere kvalitet og effektivitet. Innovationerne forbedrer kvaliteten i 74 pct. af tilfældene, mens der kommer øget effektivitet ud af 46 procent af innovationerne. Hver tredje innovation skaber både kvalitet og effektivitet.
”Det er vigtigt at understrege, at offentlig innovation ikke er spændende prototyper, som aldrig sættes i drift. Ej heller streger i organisationsdiagrammer eller besparelser, hvor intet nyt sker. De nye tal gælder alene for nye løsninger, der tages konkret i brug og skaber værdi,” forklarer Ole Bech Lykkebo.
Ny analyse fra innovationsbarometeret: Skab ny dialog
- Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi
- Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men kan være brugt af
- Værdien af offentlig innovation kan have flere former: indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.
- Innovation kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, organisationsformer og processer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
- De statistiske analyser er baseret på en spørgeskemaundersøgelse udført i samarbejde med Danmarks Statistik. 2.363 ledere – fra hver 6. offentlige arbejdsplads – har deltaget.
- Danmark er det første og hidtil eneste land, der måler offentlig innovation. Inspirationen har været OECD-landenes måling af innovation i den private sektor.