Ud til brugerne
“Du kan kende mig på de røde bukser,” siger stemmen i telefonen.
Læs mere fra COI
Center for Offentlig Innovation deler viden og erfaringer på DenOffentlige.
Vil du også præge den offentlige debat, så bliv redaktør for eget indhold så kontakt os.
Praktikvært Christian Tvede fra Odense Universitetshospitals digitale innovationsenhed er trådt ud i septembersolen for at finde sin innovationspraktikant, Sonja Meyer fra Herning Kommune.
Hun er lige ankommet, og det er ikke helt let at finde vej gennem hospitalsgrundens virvar af bygninger.
“Vi skal lige over og lave en supportopgave, så vi må tage introen bagefter,” forklarer Christian Tvede, straks de to har fundet hinanden.
Og så er det ellers tværs over vejen, ind i en hospitalsbygning, op ad trappen og ind på hjerteafdelingen på jagt efter en læge, der har problemer med en iPad-app, Christian Tvede og hans kolleger står bag.
Lægen er imidlertid ikke til at få fat i, så praktikvært og praktikant må vende om for at komme tilbage senere.
“Ja, der fik du lige en introduktion med learning by doing,” siger Christian Tvede på vejen over til den digitale innovationsenheds lokaler.
“Jeg havde engang en chef, der sagde: ‘You can’t do business sitting on your ass’, og det er rigtigt. Man er nødt til at komme ud til brugerne.”
Brugerdreven innovation på dagsordenen
Sonja Meyer arbejder til dagligt med Herning Kommunes GIS-system, det vil sige den databank, hvor kommunen lagrer al geografisk information.
Hun har specifikt ønsket at komme til Odense Universitetshospitals digitale innovationsenhed som led i Center for Offentlig Innovations Innovationspraktik.
Målet er at blive inspireret til apps og andre tekniske løsninger, der kan gøre det lettere for brugerne at bruge kommunens data.
Ankommet til innovationshedens lokaler lytter Sonja Meyer derfor intenst, mens Christian Tvede og innovationschef Claus Thor fortæller om de mange forskellige teknologier, hospitalets innovationsfolk arbejder med – fra apps og Google-briller til kamerapiller.
Sonja Meyer deler erfaringer om arbejdet med teknologi-brugere, lytter interesseret og spørger ind. Hvordan får odenseanerne fx samarbejdet med app-udviklere til at glide, så alle arbejder mod samme mål?
“De skal være med til workshops med brugerne – det er den eneste måde, det bliver godt på,” slår Christian Tvede fast.
“Vi sidder aldrig og opfinder herinde – vi kan godt få gode idéer, men vi går altid ud og tester det af med brugerne. Og vi vil allerhelst have, at der kommer nogle klinikere til os og siger ‘det her har vi brug for.’”
Supportopgave løses i et snuptag
Efter gennemgangen af innovationsfolkenens arbejde følger en rundvisning og en frokost, men først må supportopgaven med app’en genoptages. Igen går turen i rask trav op ad trapperne til hjerteafdelingen.
Problemet viser sig at være ret simpelt: iPad’en, der skal bruges af patienter til at udfylde en formular og derfor er koblet på gæstenettet, er blevet smidt af internettet efter otte timers brug.
“Det bliver lige et ‘hack’, vi laver her,” siger Christian Tvede, genetablerer forbindelsen og klistrer en post-it på iPad’en. På lappen står, hvordan et par hurtige tryk på skærmen kan genetablere netforbindelsen og løse problemet.
Som han tidligere har forklaret Sonja Meyer: Meget af innovationsenhedens arbejde – især med apps – går ud at finde simple måder at ‘omgå’ hospitalets tunge systemer på. Og her var det altså ikke app’en, men gæstenettet, der var problemet.