Læs mere fra COI
Center for Offentlig Innovation deler viden og erfaringer på DenOffentlige.
Vil du også præge den offentlige debat, så bliv redaktør for eget indhold så kontakt os.
Og det er en skam, for der vil helt sikkert være gevinster at hente, hvis brugen af evalueringer blev endnu mere udbredt, mener Peter Dahler-Larsen, professor på Københavns Universitet.
Med udgangspunkt i tallene fra COI har han derfor set nærmere på, om man rundt omkring i den offentlige sektor har haft held til at hæve antallet af evalueringer ved at indføre særlige tiltag for at styrke det innovative arbejde. “Jeg stillede det oplagte spørgsmål, om de der arbejder meget systematisk med innovation, også har en højere evalueringsfrekvens, men det viser sig ikke at være tilfældet.” siger han. Selv på de arbejdspladser, hvor man går mest professionelt til værks, er evalueringer tit fraværende i innovationsværktøjskassen. Hverken fælles innovationsstrategier, øremærkede pengepuljer eller særlige teams af medarbejdere med innovation som deres primære arbejdsopgave har nogen påviselig effekt på antallet af evalueringer, viser analysen. To modsætninger Undersøgelsen tyder på, at innovation og evaluering i praksis er skilt ad fra hinanden.De to discipliner fremstår ofte så forskellige, at de kan være svære at forene side om side, mener Christian Bason, direktør i Dansk Designcenter, som tidligere har stået i spidsen for innovationsenheden Mindlab.
De Politiske Innovatører
Men skulle det glippe at få evalueringen med ind fra starten, så risikerer det at blive en opgave, der bare skal overstås til sidst, og nogle ender måske helt med at springe den over. Det kan være en af årsagerne til, at under halvdelen af alle offentlige innovationer ikke bliver evalueret.
Statistik
Procentandel af offentlige arbejdspladser, der har evalueret den seneste innovation fordelt på, hvorvidt den overordnede juridiske enhed (kommune, region eller ministerium) har en innovationsstrategi, -enhed eller -pulje. Der er ingen signifikante forskelle. Test er udregnet ved brug af en regressionsmodel, der tager højde for clusters (arbejdspladsernes indlejring i juridiske enheder). Der er yderligere kontrolleret for og ikke fundet nogen sammenhæng med: Arbejdspladsens størrelse (antal ansatte) og størrelse af kommune (antal indb.). Antal observationer = 573 (68 juridiske enheder). Kort om analysen Analyse er udarbejdet i samarbejde mellem Peter Dahler-Larsen og COI og viser, at der ikke er nogen statistisk sammenhæng er mellem kommunernes, regionernes og ministeriernes overordnede strategiske satsninger på innovation og omfanget af innovationer, der bliver evalueret ude på de enkelte arbejdspladser. Den overordnede strategiske satsning er målt via et spørgeskema til departementschefer, kommunaldirektører og regionsdirektører, der har svaret på, om organisationen har en skriftlig innovationsstrategi, en innovationsenhed eller en innovationspulje. Den konkrete innovationsaktivitet, herunder om innovationerne evalueres, er målt ved et spørgeskema sendt til institutionsledere (plejehjem, hospitaler, uddannelsesinstitutioner osv.). Analysen bringes i kapitlet ’Virker det? – evaluering af Innovation’ i bogen Innovationsbarometeret – højere effektivitet og kvalitet i den offentlige sektor gennem innovation, som udkommer på Jurist- og Økonomforbundets Forlag den 26. oktober 2016. Du kan få bogen tilsendt gratis som e-bog på udgivelsesdagen, hvis oplyser din mail