Sådan spotter du hverdagsinnovation

Velfærd

15/05/2019 08:42

Innovation i den offentlige sektor er ikke kun store projekter og radikale løsninger. Det er også de små, kloge greb, som vi gør i det daglige, og som gør en stor forskel. Se her, hvordan du spotter – og sætter pris på – hverdagsinnovation.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hverdagsinnovationerne virker ofte mere banale end geniale. Det er de små kloge greb, som vi gør i det daglige, og hvor resultatet bliver, at en opgave bliver løst hurtigere og i højere kvalitet. De situationer, hvor vi siger: ”Hvad nu, hvis vi bare...?”

Sæt pris på hverdagsinnovationen
For at fejre hverdagsinnovationerne og få dem frem i lyset, har COI og COK skabt Hverdagsinnovationsprisen – en ny national innovationspris, der hylder det gode arbejde, der sker i hele den offentlige sektor.

Her kan du indstille dine kollegers hverdagsinnovationer. Innovationsarbejdet har det nemlig bedst, når vi får inspiration fra andre.
Som leder kan du også anerkende dine medarbejdere ved at indstille en hverdagsinnovation, der er skabt i din organisation.

Læs mere fra COI

Center for Offentlig Innovation deler viden og erfaringer på DenOffentlige.

Læs mere fra COI lige her.

Vil du også præge den offentlige debat, så bliv redaktør for eget indhold så kontakt os.

Du indstiller en kollega eller medarbejders løsning til Hverdagsinnovationsprisen ved at sende et billede, der viser noget om innovationen, og supplerer med en kort fortælling om, hvorfor lige denne hverdagsinnovation giver værdi. 

Læs mere og indsend din indstilling her

Tre ting gør sig gældende
Generelt gør tre ting sig gældende ved hverdagsinnovationer:

  1. De bliver skabt af både medarbejdere og ledere, der er tæt på borgerne, og som finder nye løsninger på konkrete problemer i hverdagen.
  2. De virker ofte mere banale end geniale for os, der finder på dem. Derfor kan det være svært for os selv at fremhæve dem, fordi det jo ”bare er noget, vi gør”.
  3. De skaber værdi – ofte ved at en opgave løses hurtigere og i højere kvalitet, men også ved at skabe eksempelvis højere medarbejdertilfredshed eller større borgerinddragelse.

Hverdagens eksempler
Hver eneste dag udvikler medarbejdere og ledere i hele den offentlige sektor små, nye, kloge greb og løsninger, som gør hverdagen nemmere og bedre og skaber værdi.

Det kan være fysiske greb, det kan være metodiske greb, det kan nye måder at bruge gamle produkter, forandringer i processen eller en lille idé, som skaber en lille men nødvendig forandring i organisationen. Det kan være hospitalet, hvor personalet bruger en lydmontage med patienternes stemmer og historier til at udfordre sin egen forståelse af de indlagte patienter. Kun fantasien sætter grænser.

Det er for eksempel dagsinstitutionen, der – for at løse et problem med belastninger i ryggen – genbruger en sejrsskammel til, når personalet skal give mindre børn tøj på. På den måde kommer børnene op i en højde, der matcher personalet, og alle synes, at det er sjovt.

Eller sygehuset, hvor sundhedspersonalet – for at fortsætte den gode ernæring i hjemmet og drage omsorg for borgeren efter udskrivelse – tilbyder borgerne at få en madpakke med hjem. Det er nemt for personalet at lave madpakken, og det har ikke krævet ekstra ressourcer eller indførsel af nye arbejdsgange at understøtte overgangen fra hospital til kommune.

Læs mere og indsend din indstilling her

 

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.