Venskaber på arbejdspladsen har betydning for de ansattes trivsel og engagement. Alligevel føler hver femte sig ensomme på sit arbejde.
Det viser en ny global undersøgelse, The Power of Socialisation, som er lavet af Compass Group i samarbejde med Mintel.
Samtidig viser undersøgelsen, at et socialt og inkluderende arbejdsmiljø kan løfte arbejdsglæden.
Tallene i undersøgelsen taler sit eget sprog: her svarer hele 60 procent af de adspurgte, at venner på jobbet er lige så vigtige som venner i privaten, og hele 70 procent siger, at det at have en ven på arbejdet har betydning for deres velbefindende.
Undersøgelsen viser også, at 65 procent af dem som deltager i sociale aktiviteter på arbejdspladsen, føler sig connected med sine kollegaer, hvorimod dem, som ikke socialiserer, føler kun 7 procent en forbindelse til sine kollegaer.
Fællesskab styrker produktivitet
Medarbejdere, som er sociale på arbejdspladsen, er mere kreative, mere åbne for at dele idéer og har bedre forståelse for virksomhedens vision, hvilket leder til højere produktivitet.
Sociale arbejdspladser er ligeledes gladere og mere engagerede – det viser det nye studie.
Det giver en udfordring, når hele føler 19 procent føler sig ensomme på arbejdspladsen. Det svarer til hver femte adspurgte af de danske respondenter i den nye undersøgelse.
Globalt er udfordringen endnu større, hvor hele 27 procent føler sig ensomme på jobbet.
Fællesskab og forståelse for strategien
Socialisering og venner på job er en fordel for både den ansatte og virksomheden.
Hele 66 procent af dem, som deltager i sociale aktiviteter med sine kollegaer siger, at de forstår varsomhedens strategi.
Tallet falder til 54 procent for dem, som ikke deltager socialt.
Giv arbejdsglæden et løft
Den nye undersøgelse af Compass Group og Mintel, har udover tallet på ensomhed og de udfordringer der følger med, undersøgt, hvordan socialiseringen kan løftes på en arbejdsplads, og hvordan medarbejderne foretrækker, at det sker.
Undersøgelsen peger på særligt fem ønsker, som de ansatte foretrækker som grundlag for at styrke relationerne til sine kollegaer:
Virksomhedskulturen skal fremme social interaktion med kollegaerne
At der er indrettet områder, som man har lyst til at bruge tid i og holde pause sammen med sine kollegaer
Arbejdspladsen skal gøre det lettere for medarbejdere med forskellige baggrunde og diversitet at socialisere
Det forventes, at der afholdes events og aktiviteter for de ansatte, hvor det er muligt at socialisere
Der er mad- og drikke faciliteter, da de er hjørnestenen for socialisering på arbejdspladsen, og skal være et sted, hvor man kan mødes til sociale pauser med sine kollegaer
Om the Power of Socialisation
Undersøgelsen er udført af Compass Group i samarbejde med Mintel, er baseret på over 30.000 medarbejdere i 21 lande. Studiet undersøger, hvordan det er muligt at understøtte en social arbejdsplads, hvor der skabes relationer og som er med til at modvirke ensomhed. I Danmark deltog 2000 respondenter.
Undersøgelsen er blandt de største udkomne studier på området, som giver indblik i medarbejderes adfærd, holdninger og forventninger til fremtidens arbejdspladser – og peger på, hvordan arbejdspladsen kan spille en central rolle i at skabe en inkluderende og social arbejdsplads.
Tal fra undersøgelsen
19 procent føler sig ensomme på arbejdspladsen
60 procent mener, at venner på arbejdet er lige så vigtige som venner i privaten
70 procent siger, at venner på arbejdet har betydning for deres velbefindende
21 procent af dem, som siger, at de ikke har venner på arbejdet, overvejer deres næste karrieskridt hos en anden arbejdsgiver
66 procent af dem som er sociale med sine kollegaer siger, at de forstår virksomhedens strategi mod 54 procent af dem, som ikke er sociale med sine kollegaer.
65 procent af dem som deltager i sociale aktiviteter, føler sig connected med sine kollegaer, hvorimod tallet falder til 7 procent for dem, som ikke er sociale med sine kollegaer
77 procent af dem, som er meget sociale med sine kollegaer, svarer også, at deres arbejdsgiver er interesseret i, hvordan de har de. For dem, som ikke er sociale, falder tallet til 37 procent.
Kilde: Compass Group og Mintel