Vejrudsigterne viser, at danskerne godt kan finde shorts, kjoler og t-shirts frem.
Ifølge DMI kommer vi nemlig til at få dagstemperaturer over 20 grader de næste uger, og kombineret med masser af sol, er Danmark for alvor gået i gang med at indstille sig på sommeren.
Men når man ikke har ferie, eller man vælger at tage bilen for at køre sydpå, er der en ting, der bliver brugt på højtryk på de danske og europæiske veje:
Aircondition.
Eksperter advarer dog om, at det nu er det bedste tidspunkt at få deres aircondition "gengasset" ved at erstatte den gamle kølemiddelsgas fra systemet med ny gas.
Dette vil ikke kun forbedre effektiviteten af klimaanlægget og holde chauffører og passagerer kølige, men det kan også øge, hvor meget brændstof de får fra tanken.
Det skriver Express.
En god investering
Graham Conway, fra Select Car Leasing, sagde, at aircon-systemer naturligt mister gas over tid, hvorfor de skal udskiftes eller fyldes op, generelt hvert andet år.
Han tilføjede: "Nogle af de afslørende tegn på, at dit system trænger til en opfriskning, er varm luft, der kommer gennem ventilationsåbninger, selv når airconditionen er tændt, såvel som en fugtig, muggen, kemikalielignende lugt, der kommer gennem blæserne.
"Og der er en anden grund til, at du bør få en gengas - hvis du gør det, vil det faktisk forbedre brændstofeffektiviteten.
"Når kølemiddelgasniveauet er lavt, skal airconditionanlægget arbejde hårdere for at afkøle luften. Og den ekstra anstrengelse betyder, at du ender med at bruge mere brændstof - fordi aircon-enheden trækker sin kraft fra motoren."
At lade aircon-systemet løbe tør for gas kan også forårsage yderligere problemer, hvor komponenter potentielt sætter sig fast eller revner.
Så meget ekstra brændstof bruger det
Generelt øger det at køre klimaanlægget på en varm dag typisk brændstofforbruget med omkring otte til 10 procent sammenlignet med ikke at have det tændt.
Dette kan føreren se på kortere ture, hvor airconditionanlægget skal arbejde hårdere for at køle kabinen, så snart motoren starter.
Gengasning af klimaanlægget koster kan sagtens koste over 1000 kroner, men det kan hjælpe bilister med at spare på brændstofregningen - især når det varmere vejr har meldt sin ankomst tidligt i år, og brændstofpriserne stadig er høje i forhold til tidligere somre.
Mange værksteder og bilforretninger vil også tilbyde inspektioner for at se, om en bil skal gengasses, og hvor meget det vil koste at få udført.
Åbne vinduer er ikke nødvendigvis bedre
Hvis folk tøver med at bruge klimaanlægget på en varm sommerdag, kan åbning af deres vinduer også have indflydelse på deres brændstoføkonomi.
Åbning af vinduer øger bilens modstand, hvilket gør den mindre aerodynamisk, hvilket betyder, at motoren skal arbejde hårdere for at holde trit med de højere hastigheder.
Hr. Conway fortsatte og sagde: "Som en generel tommelfingerregel vil jeg foreslå, at du åbner alle din bils vinduer, når du først går ind i kabinen på en varm dag, for at tillade den varme luft at slippe ud.
"Når du er på farten, kan du lukke dine vinduer og vende tilbage til aircondition. Og hvis du kører mere end 85 km/t, er det mere effektivt at bruge klimaanlægget, end det er at åbne vinduerne."