Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Hver anden er "ekstremt" bekymret for økonomien - men på dette punkt sparer vi ikke

Forbrug

15/03/2023 09:26

J. Bøgen

Har du ændret i dine indkøbsvaner som følge af den økonomiske situation?

Forbrugerne holder sig tilbage og sparer på de ikke-nødvendige udgifter. Det er de stigende priser og forstyrrelser i forsyningskæden, der ændrer forbrugernes adfærd, hvor mange er bekymret for deres personlige økonomi.

Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 procent af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger.

Halvdelen af forbrugerne er desuden ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.

"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

Livremmen spændes in

PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper.

Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 procent), rejser (43 procent) og mode (41 procent), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 procent). 

På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 procent er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 procent), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75 procent).

“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen. 

Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 procent) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 procent søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 procent benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 procent køber varer i løsvægt, og 32 procent køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser. 

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.