Ny teori om kontrolleret landing
Malaysia Airlines-flyet MH370 forsvinder den 8. marts 2014, og de 239 ombordværende formodes at være omkommet. Trods omfattende og dyre eftersøgninger er hovedvraget aldrig fundet. Men nu hævder Vincent Lyne fra University of Tasmania, at han har en ny forklaring på flyets skæbne.
Lyne mener, at analysen af vragdele fra flyet viser tegn på en "kontrolleret landing". Han sammenligner skaderne på flyets vinger med de skader, der opstår, da kaptajn Chesley Sullenberger nødlander et fly på Hudson River i 2009. I modsætning til teorien om en ukontrolleret dykning efter brændstofmangel, argumenterer Lyne for, at MH370 blev bragt ned på en mere kontrolleret måde.
På LinkedIn skriver Lyne: "Denne undersøgelse ændrer fortællingen om MH370’s forsvinden fra en historie om brændstofmangel og højhastighedsstyrt til en snedig pilot, der næsten udfører en perfekt forsvinden i det sydlige Indiske Ocean." Det skriver LADBible.
Flere teorier og ingen sikre svar
Lyne er dog langt fra den første, der påstår at have løst mysteriet om MH370. Gennem årene har der været utallige teorier om, hvad der skete med flyet. Nogle mener, at det styrtede ned i den cambodjanske jungle, mens andre hævder, at det blev kapret eller skudt ned. Der er også mere spekulative påstande, som teorien om, at flyet forsvandt ind i et "sort hul" – forstået som en radarblind vinkel.
Uanset hvilken teori man hælder til, er det en udfordring at finde frem til sandheden uden at finde hovedvraget. Indtil da forbliver mysteriet uløst, og nye teorier vil sandsynligvis fortsat dukke op.
Selvom Lyne hævder at have "løst" mysteriet, erkender han også, at "beviserne stadig venter". Der er stadig mange ubesvarede spørgsmål, og det er usikkert, om vi nogensinde får et endegyldigt svar.