Et team af rådgivere med Artelia og Gottlieb Paludan Architects i spidsen har fået til opgave at modernisere Københavns Hovedbanegård, som skal rustes til stigende passagertal.
Projektet skal skabe større tryghed og bedre fremkommelighed for de rejsende og derfor transformeres stationshallen, så den bliver mere overskuelig og den historiske arkitektur mere synlig.
Transformationen omfatter blandt andet en gentænkning af stationshallens detailhandelsområde, som fornyes for at forbedre rejseoplevelse, passagerflow og tilgængelighed.
Hallen opdeles i henhold til de to eksisterende rumligheder, hvor den ene disponeres som forretningsområder, mens den anden del, tættest på nedgangene til perronerne, alene anvendes til funktioner, som knytter sig til rejsen – elevato-rer, information, venteareal og ikke mindst de mange rejsende.
Dette vil, sammen med en reorganisering af elevatorer og skiltning, skabe større åbenhed i hallen og bedre plads til passagerstrømmene til og fra perronerne.
Direktør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke, udtaler:
”Moderniseringen af Københavns Hovedbanegård vil betyde, at rejsende kommer til at møde en meget mere åben og overskuelig rejsehal, hvor de har nem-mere ved at orientere sig, hvis du skal købe billetter og finde information. Det vil også bidrage til en mere attraktiv bydel og sammenhæng mellem hovedbanegården og Vesterbro. Vi ser frem til at mo-derniseringen går i gang, og at det gennemføres med mindst mulige gener for vores kunder”.
Spændende og meningsfuldt
Den arkitektoniske idé tager afsæt i stationshallens proportioner og taktfaste modulering. Udformningen af de to nye forretningspavilloner er inspireret af de oprindelige kiosker og andet inventar, som var udført i bejdset fyrretræ.
De nye pavilloner udføres således også i træ med en markering af hallens mo-dul på 6,4m i pavillonernes facade og disponering. Højden på pavillonerne underordner sig de markante granitsøjler i hallens midte. Således skabes en kontrast mellem hallens storhed og hallens inventar i en mere menneskelig skala. Dette underbygges af recesser, fremspring og bearbejdninger i facaden, også med inspiration fra det oprindelige inventar.
”Vi ser det som en særdeles spændende og meningsfuld opgave at modernisere en så ikonisk og fredet bygning som Københavns Hovedbanegård. Sammen med resten af teamet stræber vi efter at skabe en station, der både fungerer optimalt for de mange daglige rejsende og samtidigt bevarer sin historiske sjæl og skønhed" siger Tine Kjærulff Bay, Kreativ Direktør hos Gottlieb Paludan Architects.
Fredet bygning
Københavns Hovedbanegård er fredet, hvilket stiller særlige krav til de arkitektoniske løsninger. Projektet bliver derfor udviklet i tæt dialog med Slots- og Kulturstyrelsen for at sikre bevarelse af de histo-riske og kulturelle værdier, samtidig med at der skabes en moderne og funktionel station.
”Det er komplekst at ombygge en banegård, der er i drift og har over 100.000 passagerer igennem hver dag. For at sikre en effektiv byggeproces, der optager mindst mulig plads, skal udførslen konstant tæn-kes ind i projektet ned til mindste til detalje. Vi skal samtidig finde løsninger, der respekterer frednings-værdier og Hovedbanegårdens kulturarv”, udtaler rådgiverteamets projektleder, Mads Beltov Carlsen fra Artelia, der har rollen som projektets totalrådgiver.