CO2-udledningen skal skæres ned. Det kan de flest nok blive enige om.
Hvordan det så skal gøres, er en helt anden debat, for der er mange interessenter, der har noget at ville have sagt i den sag.
Men i Odense står det nu klart, at særligt bilister i og omkring Danmarks fjerdemest folkerige kommune kan se frem til, at måtte sætte ekstra tid af til deres kørsel.
Et flertal i Odens byråd har nemlig vedtaget en omfattende plan, der skal reducere CO2-udledningen fra transportsektoren i kommunen med mere end 100.000 tons årligt i 2030.
Og det kommer til at blive en helt anden by at være bilist i.
Sænker hastigheder overalt
Den mest gennemgående ændring er, at hastigheden på alle veje sænkes med 20 km/t. Det betyder, at man inde i byen fremover kun må køre 30 km/t. På de ståre indfalds- og ringveje bliver hastigheden også sat ned.
Endelig håber byrådet at få tilladelse til at sænke hastigheden på motorvejen gennem kommunen, så den kommer ned på 90 km/t.
Overordnet set er tanken bag planen, at det skal være så surt at køre bil på de odenseanske veje, at det bliver mere tillokkende tage cyklen eller kollektiv trafik.
Netop cyklister bliver også tilgodeset i aftalen, da disse bløde trafikanter vil få forkørselsret i lyskryds, hvor det ellers i dag er bilerne, der prioriteres.
På sigt bliver flere gader i centrum også gjort ensrettede, ligesom der vil blive taget mere hensyn til cykler og gående.
Endelig bliver der også oprettet busbaner og busgader, så busserne simpelthen kan komme hurtigere frem, og på den måde gøre det mere tillokkende at tage kollektiv trafik.
Fordobler parkeringspriser
Kommunen planlægger også at fordoble priserne på de kommunale parkeringspladser, dog med den forskel, at elbiler vil få en række fordele fremfor benzin- og dieselkøretøjer.
Det vil nok få mange pendlere til at overveje, om de ikke skal parkere uden for byen og komme ind til centrum på anden hvis, hvilket der da også er tænkt over i aftalen.
Kommunen vil nemlig også fremme samkørsel og delebilsordninger, ligesom mulighederne for at låne el- og ladcykler også skal udvides.
Endelig bliver der oprettet 20 såkaldte trafikale knudepunkter, hvor man kan parkere bilen og så låne for eksempel et el-løbehjul eller en elcykel.