Det skulle være så godt.
Anlæggelsen af den kunstige halvø, Lynetteholm, ville skabe 35.000 boliger, lige så mange arbejdspladser, metro og en ny ringvej rundt om København - alt sammen uden at koste skatteborgerne en krone. Salget af byggegrunde og ejendomme ville nemlig betale for hele baduljen.
Jubel og lykke hele vejen rundt, men nu er der kommet alvorlig skår i glæden.
For hvad der skulle være et selvfinansierende projekt har et alvorlig hul i økonomikassen. Faktisk et så stort hul, at det nu risikerer at koste skatteyderne svimlende fem milliarder kroner.
Eksperter kan ikke se, at det hænger sammen
Mogens Fosgerau er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet. Han har gennemgået de forventede indtægter og udgifter til infrastrukturen, og han er ikke imponeret:
"Med de tal der ligger, er der et hul i kassen på mindst 5 milliarder kroner," siger Mogens Fosgerau til DR.
Otto Anker Nielsen, der er professor i transportøkonomi på DTU har ligeledes været tallene igennem, og han mener, at ekstraregningen kan blive endnu højere. Faktisk vurderer han overfor DR, at der mangler mellem fem og 20 milliarder kroner alt efter, hvilken metroløsning man vælger.
Det var daværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen (V), der blandt andre var med til at præsentere det store projekt. Han fortalte, at Lynetteholm kunne løse tre store udfordringer for hovedstaden: Den kunne medvirke til stormflodssikring af København, lægge jord til de mange tusinde boliger, og så ville der samtidig blive penge til at komme en del af trængslen fra specielt bilerne i byens centrum til livs.
Den daværende regering og Københavns kommune indgik efterfølgende en politisk aftale om Lynetteholm. Her fremgår det også, at de trafikale løsninger skal betales af penge fra Lynetteholm-projektet.
Nye beregninger: 17,7 milliarder til infrastruktur
Ifølge de seneste beregninger for projektet, som transportminister Trine Bramsen oversendte til Folketinget i sidste uge, er det mest sandsynlige scenarie, at indtægterne fra Lynetteholm vil lande på 17,7 milliarder kroner.
Men forundersøgelser, der er lavet af en østlig ringvej og en metroforbindelse til Lynetteholm, viser, at projekterne tilsammen vil koste mellem 22,6 og knap 40 milliarder kroner afhængig af, hvilken metrolinje det ender med.
Dermed står det ifølge de to professorer klart, at der ikke er råd til begge dele.
Minister: Der er sket meget siden aftale
Transportminister Trine Bramsen, der i dag er den ansvarlige minister for Lynetteholm-projektet, ønsker ikke at stille op til interview om sagen. Men i et skriftligt svar til DR siger hun, at der er sket meget, siden aftalen om Lynetteholm blev indgået i 2018.
"De forundersøgelser, som er beskrevet i principaftalen, er blevet gennemført, hvorfor der er et andet vidensgrundlag nu. De kommende halvandet år vil der blive gennemført en omfattende proces med borgerinddragelse. Det giver alle mulighed for at komme med deres input, inden der tages beslutning om blandt andet metrolinje," lyder det i mailen.
Trine Bramsen har ikke svaret direkte på DR’s spørgsmål om, om hun fortsat mener, at indtægter fra Lynetteholm kan finansiere både en metroforbindelse og en østlig ringvej, som det fremgår af principaftalen fra 2018.
Anlægget af halvøen gik i gang i januar i år. Ifølge Transportministeriet skal byudviklingen af Lynetteholm være færdig i løbet af 2060’erne.