Hvis du er offentligt ansat og bliver syg, bliver du hurtigt mødt af et krav om dokumentation fra din arbejdsgiver.
Det skal ske i form af udarbejdelsen af en lægeerklæring, som dels skal fastslå hvad du fejler – og et bud på hvornår du kan forventes at være tilbage på arbejdet igen.
Regler der blandt andet er udstukket af Kommunernes Landsforening, hvor Aalborg Kommunes borgmester Thomas Kastrup-Larsen spiller en fremtrædende rolle. Eksempelvis i forskellige udvalg, der netop har til formål at fastslå, hvilke dokumentationskrav der kan opstilles til sygemeldte embedsmænd.
Men som Bjørknæs.dk nu kan afslører, gjaldt der intet krav om dokumentation, da Thomas Kastrup-Larsen tidligere på året blev sygemeldt.
En sygemelding der kom direkte i forlængelse af en skandalesag, efter offentliggørelsen af at Aalborg Kommune igennem en årrække ulovligt havde opkrævet betaling fra entreprenører og andre bygherrer.
Selv om sygemeldingen varede i 5 uger og tidspunktet måtte anses for påfaldende, medførte den intet krav om, at socialdemokraten skulle stille med en lægeerklæring.
Ifølge de officielle udmeldinger skyldtes sygemeldingen fra Thomas Kastrup-Larsen, at han var blevet ramt af stress.