Der var lagt op til den helt store fodboldfest, da EM i fodbold blandt andet lagde turen forbi Parken i København.
Men for Dansk Boldspil-Union (DBU) og elektronikkæden Power har det, der for langt de fleste nok huskes som en fodboldfest, udviklet sig til et juridisk slagsmål.
Og i dag mødes parterne så i Sø- og Handelsretten for at få rettens vurdering af, hvad der er op og ned i sagen.
Hvad handler det om?
DBU og Power er uenige om, hvorvidt Power krænkede DBUs kommercielle rettigheder forud for EM-slutrunden i 2021.
I tiden op til åbningskampen mod Finland kørte Power nemlig en kampagne med en fiktiv fodboldspiller i en rød/orange spillerdragt samt ordene "fodboldfest".
I forbindelse med kampagnen udloddede Power billetter til Danmarks åbningskamp mod netop Finland - billetter, som kæden havde fået af turnerings officielle sponsor, hvidevareproducenten Gorenje.
Men DBU mener, at markedsføringen fra Powers side krænkede DBUs kommercielle rettigheder, og det er Power ikke enig i. Derfor har Power stævnet DBU for at få en juridisk afklaring af sagen.
Blandt andet mener Power, det er bemærkelsesværdigt, at DBU ikke har peget på, hvad Power konkret skulle have gjort galt.
I 2021 satte DBU's daværende kommercielle direktør, Ronnie Hansen, imidlertid ord på, hvor de mener, Power er gået for langt, da han blev interviewet af B.T.:
"Power har i en stor reklamekampagne løbende brugt referencer til det danske landshold og koblet det til konkurrencer om billetter til EM. Det er parasitmarkedsføring, hvor man som virksomhed snylter på landsholdet," lyder det fra den daværende kommercielle direktør.
En nødvendig sag
Ifølge DBUs egne kommercielle retningslinjer har forbundet eneretten til herre- og kvindelandsholdets navn og kendetegn, landsholdsspillernes navne og billeder samt DBUs logoer og landskampbilletter.
Derfor mener kommunikationschef i DBU, Jakob Høyer, også, at sagen er nødvendig, da netop kommercielle indtægter er afgørende for, hvordan DBU kan udvikle rammerne omkring både landsholdet og dansk fodbold generelt.
Jan Trzaskowski er juraprofessor ved Aalborg Universitet og CBS med speciale i blandt andet markedsføringsret. Han vurderer overfor B.T., at det er det svært at konkludere, hvordan sagen ender.
Han ser dog frem til afgørelsen med spænding, da det vil kunne skabe en klarere retspraksis på området.
Der ventes først at blive afsagt dom i sagen om flere uger.