Flere og flere unge får foretaget kosmetiske operationer, og mange eksperter peger på, at selfies er en del af årsagen. Og den forklaring bliver nu underbygget af en amerikansk undersøgelse.
I undersøgelsen sammenlignede forskerne nemlig forskellen på billeder af ansigter taget fra den samme afstand og samme vinkel, men med henholdsvis frontkameraet på en iPhone XR og et spejlreflekskamera - og der var massiv forskel på resultatet.
For hvor billederne taget med spejlreflekskameraet gav et retvisende billede af, hvordan forsøgspersonerne så ud, så gjorde frontkameraet på telefonen en markant forskel for næsen. Bredden på næsen ændrede sig ikke synderligt, men alligevel så næsen i gennemsnit 10,8 procent større ud i forhold til resten af ansigtet.
Og det er der en logisk forklaring på.
Frontkameraer er som dørspioner
Ifølge fotograf for TV2, Leander Løvemærke, har frontkameraer på telefoner nemlig vidvinkel.
"Det betyder, at man kan få meget af omgivelserne med på billedet, selv om personen står tæt på kameraet. Men det betyder også, at det, der er tæt på kameraet , bliver forvrænget og ser større ud." Det forklarer fotografen til TV2.
Hvis man vil forvrængningen til livs, er Leander Løvemærkes råd at bruge zoom, da det mindsker vidvinkel-effekten.
Får ordnet problemer, der ikke er der
Forfatterne bag studiet peger på, at det er problematisk, at der i følge andre studier er en sammenhæng mellem brugen af selfies og den eksplosion af plastikoperationer blandt unge, som særligt USA, men også Danmark, oplever.
Hovedforfatteren bag studiet, Bardia Amirlak, der er assisterende professor i plastikkirurgi ved University og Texas Southwestern Medical Center, siger til Science Daily:
"Hvis unge mennesker bruger selfies som deres eneste guide, tager de måske til plastikkirurger for at få ordnet problemer, som kun eksisterer på sociale medier, men ikke i virkeligheden."
Men faktisk er problemet en del af en større strukturel udfordring med sociale medier:
"Sociale medier, som Instagram, begyndte at teste et nyt interface uden 'like-knappen' for at bekæmpe negative følelser. Således er samspillet mellem selfie-forvrængning og psyke vigtigt for smartphone- og sociale medie-virksomheder for bedre at kunne forstå samfundsmæssige påvirkning af disse udbredte selfies, står der i studiet.