Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Filtrering af SMS'er og 2 andre initiativer, der skal dæmme op for digital svindel

Tech

14/11/2024 11:31

J. Bøgen

Digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov lancerer i dag sammen med Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark tre initiativer til at begrænse svindel med falske opkald og SMS-beskeder.

En sms med et link til, hvornår din pakke bliver leveret. Eller et opkald fra et dansk nummer fra en, der udgiver sig for at være din bankrådgiver. Det virker uskyldigt, men i mange tilfælde er det vellignende svindel, hvor it-kriminelle lykkes med at lokke personlige oplysninger og store beløb ud af uheldige danskere.

Digital svindel er et stigende problem, og derfor præsenteres i dag tre nye initiativer, som skal hjælpe med at sætte en stopper for de it-kriminelles svindel:

  1. Filtrering af SMS’er: Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svindel fra.

  2. Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald: Beskyttelsen skal mindske antallet af opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.

  3. Phishing-beskyttelse i MitID: Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-hjemmeside.

I 2023 modtog dansk politi over 35.000 anmeldelser om it-relatereret økonomisk kriminalitet. Det var en stigning på 30 procent sammenlignet med året før.

Anmeldelserne viser, at der er sket en stigning i brugen af falske sms’er og fup-opkald, hvor svindlere udgiver sig for at være fra for eksempel banken eller offentlige myndigheder med henblik på at lokke personlige oplysninger ud af danskerne.

Læs mere om de tre initiativer, samt tal og fakta vedr. digital svindel her.

Rammer både unge og ældre

”Alt for mange danskere er desværre blevet ofre for digitale svindlere, hvis metoder bliver mere og mere udspekulerede. Det har resulteret i, at både unge og ældre har mistet penge, der skulle have gået til opsparing, rejser eller helt basale fornødenheder. Vi ved, at spoofing – hvor svindlere udgiver sig for at være fra et velkendt nummer – har været skræmmende effektivt, og derfor er det tid til at sætte en stopper for det. Med de initiativer, vi lancerer i dag, sætter vi et stærkt værn op mod denne skruppelløse kriminalitet. Andre lande har vist, at lignende løsninger virker, og nu handler vi for at sikre, at danskerne kan føle sig trygge i deres hverdag,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage (M).

”Vi skal have et stærkere værn mod digitale svindlere. For vi kan på ingen måde sidde det overhørigt, at fx ældre borgere bliver franarret deres hårdt optjente penge. Vi har tidligere indført et loft på straksoverførsler på 50.000 kr. Med det nye samarbejde får vi sat en prop i sms- og telefonsvindlen. Det er forkasteligt, at kriminelle stjæler ved at udgive sig for at være en anden – især personer, som vi alle skal have tillid til som ens bankrådgiver. Med de nye tiltag gør vi livet surt for svindlerne og beskytte lovlydige danskere”, siger erhvervsminister Morten Bødskov.

”Det er et teknologisk kapløb med svindlerne. Vi er derfor glade for, at vi nu har fået den nødvendige afklaring, så vi kan etablere nogle nye tekniske løsninger til at beskytte vores kunder bedre. Det er løsninger, der vil kunne hindre en stor del af svindlen i at nå ud til kunderne” siger direktør i Teleindustrien Jakob Willer

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.