En ting er at skulle spille en bestemt person i en film. Man skal tilpasse sig personens måde at tale på, vaner, ansigtsudtryk, bevægelsesmønstre og meget andet.
Her skulle man så tro, at det var en noget mere overkommelig rolle at skulle spille et lig - men det viser sig, at det er en langt mere krævende opgave, end mand skulle tro.
I en episode af podcasten "The Rest is Entertainment" forsøger en af værterne, journalist og forfatter Marina Hyde, at komme til bunds i, hvordan filmselskaber egentlig går til opgaven med at finde en person, der kan spille et overbevisende lig i film og serier.
Hun forklarer i den forbindelse, at hun har talt med en film- og tv-producer, der forklarede hende, at der faktisk er en særdeles lang og krævende auditionproces, hvis man ønsker at gøre sig som død på tv.
Hvad med blink?
Hyde forklarer, at auditionprocessen er til for at sortere de håbefulde aspiranter fra, der simpelthen ikke er i stand til at ligge stille og se døde ud, og de bliver derfor sorteret fra.
Hendes medvært, Richard Osman, tilføjer, at der helt grundlæggende er nogle skuespillere, der er gode til det med at ligge stille og "snyde" seeren til ikke at se, at brystkassen hæver sig i forbindelse med vejrtrækningen.
Førhen gjorde filmproducenter faktisk det, at de holdt sig fra at filme skuespillernes bryst af netop den årsag, men med udviklingen inden for billedredigering er det nu blevet mere alment, at man tager et billede af en afslappet brystkasse og så blander det ind over optagelsen.
Det er det samme, man gør, når man skal filme et lig med åbne øjne. Det kan være umuligt at holde sig fra at blinke, hvis man skal ligge i en bestemt position i en rum tid, og her bruger producenterne så ofte et billede af de åbne øjne, som de så blander ind i optagelsen.